Kantatien 63 parantamista välillä Ina-Kaustinen käsittelevässä pääsuuntaselvityksessä on päätetty jatkosuunnitteluun valittava vaihtoehto. Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus yhdessä hankeryhmän kanssa päätyi valitsemaan vaihtoehdon 2, eli niin kutsutun läntisen vaihtoehdon ensisijaiseksi vaihtoehdoksi jatkosuunnitteluun.
Kantatien 63 pääsuuntaselvitystä linjausvaihtoehtoineen esiteltiin kaksikielisessä Teams-yleisötilaisuudessa 1.9.2021. Vilkkaassa kysymys- ja keskusteluosuudessa tuli hyvin esille, kuinka tärkeänä alueen asukkaat ja yrittäjät pitävät moniongelmaisen tiejakson parantamista. Monelle olikin tärkeintä, että parantaminen toteutuisi mahdollisimman pian ja toisarvoista on, valitaanko Kortjärven länsi- vai itäpuolinen linjaus.
Tilaisuudessa kysymykset ja kommentit kohdistuivat enemmän vaihtoehtoon 2 läntinen, joka toisaalta koettiin parhaaksi vaihtoehdoksi ja toisaalta ongelmalliseksi lähinnä Kortjärven luontopolun risteämisen vuoksi. Tilaisuuden lopuksi järjestetyssä epävirallisessa äänestyksessä läntinen vaihtoehto sai selvästi enemmän kannatusta. Tilaisuuden jälkeen saadussa palautteessa kannatus tasoittui.
Suunnittelijat saivat palautteessa myös hyviä ehdotuksia liittyvien teiden järjestämisestä paikallisia parhaiten palvelevalla tavalla. Näitä tutkitaan tarkemmin seuraavissa suunnitteluvaiheissa. Todettiin myös, että jatkosuunnittelussa linjausta tarkennetaan mm. meluselvityksen, luontoselvityksen ja yksityiskohtaisemman liittymäsuunnittelun avulla.
Suunnittelua ohjaava hankeryhmä kokoontui päättämään vaihtoehdon valinnasta yleisötilaisuudessa kerätyn palautteen ja hankearvioinnin tulosten pohjalta. Hankeryhmään kuuluu Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen lisäksi Kaustisen, Kruunupyyn ja Evijärven kunnat sekä Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan liitot. Hankeryhmä päätyi yksimielisesti esittämään jatkosuunnitteluun vaihtoehtoa 2 läntinen, sillä se on hankearvioinnin perusteella hyötykustannussuhteeltaan ja vaikuttavuudeltaan parempi kuin vaihtoehto 3 itäinen. Lisäksi arvioitiin, että näistä syistä läntisellä vaihtoehdolla on selvästi paremmat mahdollisuudet edetä toteutukseen. Läntisen linjauksen merkittävimmän haitan, luontopolun risteämisen, katsottiin olevan järjestävissä alikulkujärjestelyin ja tarkentamalla jatkosuunnittelussa linjausta niin, että melu- ja virkistyshaitat minimoituvat.
Itäisen vaihtoehdon merkittävimpinä hylkäysperusteina pidettiin sen selvästi heikompaa hyötykustannus-suhdetta ja liikenteellistä palvelutasoa sekä linjausta kapeassa tilassa Djupsjöbackan kylän ja Långvekajärven välissä.
Pääsuuntaselvitys viimeistellään loppuvuoden 2021 aikana. Hankkeen seuraava vaihe on joko yleis- tai tiesuunnitelman laatiminen, mutta aikataulu ei ole vielä tiedossa. Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus pitää kantatien 63 palvelutasoltaan heikoimman jakson parantamista tärkeänä ja yrittää saada rahoituksen järjestymään hankkeen jatkosuunnittelulle.